maandag 9 maart 2009

Met de Kayak op de Grevelingen

Afgelopen zaterdag ben ik samen met Bram van www.viskayaks.nl gezellig wezen vissen op de Grevelingen. Maatje Roland kon er helaas niet bij zijn, die moest werken. 9 uur hadden we afgesproken bij de haven waar we de kayaks te water zouden laten. Het was in de ochtend werkelijk prachtig weer, nauwelijks wind en een lekker zonnetje. We hadden er gelijk al erg veel zin in om lekker een dagje wijting te gaan vangen.

In een lekker zonnetje op weg naar de wijting

Bram was zo handig geweest om zijn dieptemeter maar thuis te laten. Dus het zoeken naar de vis zou ietsje lastiger worden, wat later ook zou blijken. Rond half 10 was alles gereed en trapte we de haven uit. Het was behoorlijk druk en we besloten eerst om ons te laten driften om te kijken waar we beet zouden krijgen om daar vervolgens te ankeren. We kregen geen enkel beetje en we besloten om ieder een kant op te gaan en kijken waar wat zou zitten. Na 3 kwartier zoeken had ik nog steeds niets gevonden, Bram lag al een poosje verdacht stil… Tot uiteindelijk hij riep dat hij er al 2 had en meerdere aanbeten heeft gehad. Fijne vismaat dus, laat hij je eerst lekker klungelen en ligt hij vervolgens al lekker ontspannen geankerd wijting te tikken. Het was natuurlijk logisch dat de onderlinge strijd was losgebarsten. Toen ik mijn kayak aan die van Bram had gebonden konden we gezellig naast elkaar liggen en ieder met 2 hengels vissen.

De eerste wijtingen kwamen al snel boven...

Toen mijn lijnen het water in lagen wreef Bram het er nog even in dat hij er al 2 had. Op dat moment had ik een mooie aanbeet was ook mijn eerste wijting een feit. Bijna direct erna ook op de andere hengel een mooie aanbeet en weer een leuke wijting. Zo dat was dan 2-2 lachte ik. Bram vond het allemaal wat minder leuk… Zeker toen ik vreemd genoeg aan mijn kant een kwartier bijna non-stop beet had en ook zo al heel vlug een mooi aantal wijting te pakken had, terwijl het bij Bram, die een meter naast mij viste verdacht stil bleef.

Ook Doubletten waren voor Bram geen probleem!

Dit fenomeen zou nog een paar keer voorkomen en niet alleen bij mij gelukkig. We raakten vrij snel de tel kwijt en hadden in een paar uur tijd het zij met vlagen, want het waren korte periodes dat we veel beet hadden, zeker 25 mooie wijtingen de man gevangen.

Af en toe ook mooie grote wijtingen

Halverwege de middag begon de wind flink op te steken en vielen de aanbeten ook zo goed als helemaal weg. Voor ons het moment om weer terug naar de kant te gaan.

Het is dolle pret met licht materiaal!

Voor het vissen op de grevelingen gebruik ik zelf altijd zo licht mogelijk materiaal in de vorm van een verticaal stokje van 1,90 tot 21 gr. en een spinhengeltje van 2.40 tot 30 gr. De een voorzien van een 2500 molentje en de andere een 4000 serie allebei gevuld met 10/00 gevlochten lijn. De onderlijntjes die we vandaag gebruikte waren simpele lijntjes met 1 of 2 afhouders en een kort wapperlijntje op de bodem met een loodje van 50 gram. Als aas hadden we zagers.

Ook Bram had het goed naar zijn zin!

Deze zaterdag was voor ons beide toch wel een van de betere geweest qua vangsten op de Greveling. En met dergelijk licht materiaal is het ook nog eens onwijs leuk om mooie wijtingen te vangen. Kortom een zeer geslaagde visdag voor ons tweeën!

Groeten,

Chris
Zeebaarsshop.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten