dinsdag 25 augustus 2009

Weekendje naar Texel op Zeebaars

Weekendje Texel

Op uitnodiging van mijn ouders, ben ik samen met mijn vriendin een weekend naar Texel geweest. Lekker een paar dagen ontspannen en genieten van al het moois wat dit waddeneiland te bieden heeft. Voor mij zijn dit voornamelijk de vele vismogelijkheden die dit eiland rijk is. De weersomstandigheden waren dit weekend ideaal. Half bewolkt,noordwest 2-3 en een temperatuur net boven de 20 graden. Dan begint het bij een zeebaars verslaafde als ik toch echt te kriebelen. Ik besloot te gaan vissen op de vele strekdammen aan het Noordzeestrand. Daar aangekomen gekozen voor een bonnie 95 clear lemon, omdat het water toch iets donkerder was dan ik had gehoopt. Gelijk bij de eerste worp een spetter achter de bonnie en een kolk en hangen, een kleine zeebaars had zich aan het aas vergrepen. Uiteraard snel onthaakt en weer teruggezet. Dat was een lekker begin. Met enige regelmaat knalde er weer een zeebaars vol op de bonnie 95 en was het heerlijk vissen.
De eerste zeebaars aan de Bonnie 95

Het uur wat volgde nog een stel leuke zeebaarzen gevangen, totdat er 2 brutale koppen uit het water staken. Net achter het kopje van de strekdam hadden 2 zeehonden besloten, dat dit wel een mooi plekje was om te gaan jagen. Ook dit hoort bij het vissen en toch wel zeer tevreden hield ik het voor gezien. Had immers een paar leuke zeebaarzen gevangen. De volgende dag was eigenlijk hetzelfde verhaal, alleen dan zonder zeehonden en wat meer zeebaars.Leuke zeebaars aan de Megabass Giant Dog-X

Ik had gedurende het afgaande tij heerlijk staan vissen en met enige regelmaat kwam er een zeebaars boven. Was een mooi moment om ook verschillende kunstaasjes uit te proberen. Het bleek wel dat de grotere favouriet waren zoals bv de Gunnish van Lucky Craft, Bonnie van Illex en de Giant Dog-X van Megabass. Het waren geen hele grote maar af en toe liep er een mooie tussen door van een cm of 55 a 60. Mooie zeebaars, grootste van de dag

De meeste zeebaarzen waren rond de 40 a 50 cm. Maar die geven natuurlijk ook prachtige sport aan wat lichter materiaal. Wat wil een zeebaarsvisser nog meer... Helaas kwam ook aan deze dag een eind. Als afsluiting van het weekend met zijn allen heerlijk mosselen gaan eten en zat dit weekend er al weer op.

Volgend jaar zeker weer.

Groeten,

Roland
Zeebaarsshop.nl

1 opmerking:

  1. Mooi verslag Roland.
    We moeten maar eens een weekend Texel boeken.

    Lijkt me gaaf...(-;

    BeantwoordenVerwijderen