zaterdag 5 september 2009

Verslag Vakantie Noorwegen 2009 deel 1

Noorwegen 2009

Vrijdag 14 augustus was het dan eindelijk weer zover. Roland en zouden dan weer richting Noorwegen vertrekken voor onze jaarlijkse visvakantie. We hadden besloten om dit jaar de zelfde plek te boeken als vorig jaar. We hadden het toen zeer slecht getroffen met het weer en konden alleen de eerste dag vissen en de ochtend daarna. De rest van de week stormde het gewoon met minimaal windkracht 7! Dus die vakantie was een beetje verwaaid. Dit jaar wat later in het jaar gekozen om zo hopelijk wat beter weer te treffen en een goede visserij.

Dag 1 aankomst en de eerste visuren:

Op de bewuste vrijdag ging half zes de wekker en een klein uurtje later stond Roland voor de deur en waren we klaar om te vertrekken. We hadden alleen maar een koffer en wat handbagage bij ons. De hengels konden we bij een andere groep Nederlands achterlaten. Die zouden ze voor ons mee nemen met de auto. Wat natuurlijk super relax was en wij zeker waren van een veilig transport van onze toch wel dure hengels. Inchecken ging ook vlot en rond 8 uur zaten lekker op een bankje een bak koffie te drinken en was het wachten tot het kwart voor 9 was tot de gate open ging. De reis verliep ook vlot en we landen rond half 12 in Bergen. Kwart voor 12 hadden we de koffers al en toen we de hal in liepen stond Linda van Vakantie Noorwegen ons al op te wachten om eerst langs de supermarkt te gaan en daarna ons bij Kvernepollen af te zetten. We waren dus lekker vlot in ons huisje. Het weer was wat bewolkt met een beetje regen, maar er stond nauwelijks wind dus zodra we de boot hadden konden we gelijk gaan vissen. Maar eerst kwamen Raffie en Linda nog even langs voor een praatje en natuurlijk ook om de gehuurde spullen af te geven en de waterkaart met de stekken erop. We wilden graag eens op de Heek gaan, een vis die we nog nooit hadden gezien of gevangen. Raffie wees op de kaart aan waar we ongeveer moesten zijn en zei ook dat ze erg goed te vangen met blauwe muppets. Dat was mooi. Konden we mooi voorbereid gelijk er flink tegen aan.

Eerst wat makreeltjes zien te vangen voor het aas. Dat was niet zo moeilijk en na een paar keer het lijntje te laten zakken en weer opvissen hadden we er al genoeg voor de verdere dag. Op naar de stek. Gelukkig hadden we dit jaar een gps erbij gehuurd en dat maakt het zoeken naar stekjes een heel stuk makkelijker. We hadden zonder moeite de stek gevonden. De montage die we gebruikte was eigenlijk heel simpel, pilker van 200 gr en daar boven de staande lijn met 3 blauwe muppets. Daar een stukje makreel aan en laat het geheel maar zakken. De eerste drift leverde gelijk al wat aanbeten op en al snel kwamen de eerste heken naar boven. Af en toe een mooie grote

Ze waren niet echt groot maar zagen er wel bruut uit. Een grote bek vol scherpe tanden en een slank lichaam. Ze leken wel op een soort barracuda. Op dit stukje waar we nu waren vingen we alleen maar kleintjes en hadden we veel “last” van wijting. Grootste heek voor Roland 1,04 m en 6,5 kg!

Dus eens kijken of we wat dieper de grotere kunnen vinden. We probeerde het tussen de 70 en 80 meter diep. Daar ging het duidelijk beter en vingen we alleen maar heek. Geen bijvangst elke aanbeet was heek. Hier hebben we de rest van de avond gevist en veel heken gevangen. Helaas enkele grote verspeeld maar gelukkig wist Roland 1 mooie grote naar boven te krijgen. Deze was 1,04 m. en woog 6,5. Dat was natuurlijk helemaal geweldig. Roland poseert met de 2 grootste heken in de prachtige avondschemer

In de schemer zijn we weer terug gevaren. Eenmaal weer terug nog een paar foto’s gemaakt, de vis weggegeven en spullen schoongemaakt en daarna naar binnen en nog even tv gekeken met een paar wel verdiende biertjes.

Zaterdag, zondag en maandag:

Zaterdag was het weer flink omgeslagen en stond er een stevige wind met regen. Dit weerbeeld zouden we de hele dag houden en ook zondag de hele dag regen gehad met veel wind. Ons uitzicht dat weekend...

We hebben deze dagen uiteraard wel zoveel mogelijk gevist. We hebben veel in het fjord gevist omdat je daar met de zuiden tot zuidwesten nog redelijk kon vissen in inhammen. Op zee was het allemaal te ruig dus daar konden we niet heen. In het Fjord met lichte hengels en pilkers gevist. Bij de 2de brug kon je wel een visje vangen op deze manier. Eerst ondiep op de pollak. Dit lukte aardig en af en toe konden we er een. Wild was het niet en het was echt zoeken en heel veel worpen maken. Daarna wat gedrift en met 150 grams pilkers op de bodem gevist. Dit leverde op een meter of 50 tot 60 leuke aanbeten op van schelvissen. Niet veel maar wel heel leuk om te vangen! Het zijn echte vechtersbazen en aan de lichte hengels die we hadden wat het echt een leuke sport. Ikzelf verspeelde een grote die leuk door de slip ging en diep bleef, maar helaas schoot de haak los. Roland wist wel een grotere naar boven te krijgen. Een mooie schelvis van 3,5 kg. Maar omdat het ook hier weer heel veel moeite was om een aanbeetje te krijgen en we al de hele middag in de regen stonden vonden we het eind van de middag steeds wel mooi geweest. Helaas geen foto's gemaakt deze dagen omdat ik mijn camera het lieft droog houd.

Zondagmiddag kwamen Raffie en Linda even langs om te kijken of alles nog goed ging en of we nog wat nodig hadden. Verder nog wat gepraat over de vangsten tot nu toe en waar we komende dagen nog eventueel heen zouden kunnen. Maandag zou het nog een slechte dag worden met veel wind maar wel minder regen. Dinsdag zou de wind grotendeels wegvallen en zouden we aan de zeekant kunnen vissen.

Ondertussen hadden we de andere groep Nederlanders ook al een paar keer gezien en maakte we regelmatig een praatje hoe de vangsten waren en waar we allemaal waren geweest. Zondag avond werden we uitgenodigd om ’s avonds een biertje te komen drinken. Dit is natuurlijk niet tegen dovenmans oren gezegd! Na een hele gezellige avond weer ons bed in gekropen, we zouden (gelukkig) wat langer kunnen slapen omdat het toch erg hard zou waaien maandag en er weinig plekken waren waar we een beetje leuk konden vissen. Gelukkig zou het dinsdag beter weer worden, en was de visserij nog niet eens zo heel slecht. Hoe de rest van de week is verlopen lees je in het volgende deel!