maandag 14 juni 2010

Doorzetten loont

Afgelopen zaterdag zijn we samen met Roland en Wouter weer vertrokken richting het zoute om te kijken of we een paar mooie vissen zouden kunnen vangen. Helaas kon de donderdag avond sessie niet doorgaan. We Roland en ik hadden allebei teveel te doen om nog te gaan vissen. Die "verloren" tijd zouden we zaterdag wel inhalen. We vertrokken rond half 9 richting de eerste stek, waar we een klein uurtje later aankwamen. Vol goede moed werden de hengels opgetuigd en was het wachten op de eerste aanbeet. Helaas konden we daar heel lang op wachten. Na 1,5 uur nog steeds geen teken van leven zijn we verkast naar de volgende stek. We hadden al gezien dat er een pittige noorden wind stond. Dat maakte de visserij alles behalve makkelijk en confortabel. De tweede stek leverde na een klein uurtje ook geen baars op. Dan maar door naar de volgende stek. En helaas ook hier weer het zelfde verhaal, we zaten al weer halverwege de middag en we hadden nog geen aanbeet gehad...

De volgende stek zou toch echt wel actie moeten gaan opleveren. Met hervonden moed gingen we richting de waterkant. De hadden we schuin van voor, dus alles behalve relaxed vissen dus. Ik kon het ook net helpen om een eeuwen oud spreekwoord uit te spreken: "Wind op de kant is vis in de mand"! Hopelijk zou dit uitkomen.

De baars bleek hier wel actief te zijn. Na een klein kwartiertje had Roland de eerste vis aan de haak, en gelijk een hele beste aan de hengel te zien! Na een pittige strijd waarbij de slip goed te horen was konden we de vis landen. Gelijk prachtig exemplaar met een stevig postuur. Gelijk een paar foto's geschoten, even opmeten en hij kon weer terug.Een prachtige zeebaars van 67 cm voor Roland!

Na deze late, maar geweldige start van de dag waren we alle drie gelijk weer gretig en fanatiek. De baars bleek hier vrij verspreidt te liggen. Wanneer je een meter of 75 opschoof kreeg je vrij vlot een enkele aanbeet en daarna was het weer over met de pret. Wouter bleek gegeven moment in een plukje kleine baarjes belandt te zijn, hij had bijna elke worp wel een aanbeet maar kreeg ze niet te pakken. Maar uiteindelijk wist hij er één te vangen die rond de 36 cm was. Hierna waren ze ook gelijk weer vertrokken.

Nadat ik een aanbeet had gemist een stukje opgeschoven daar zowaar na de 3de worp een aanbeet wat resulteerde in een mooie baars van 56 cm. Deze had er veel zin in tijdens de dril en trok de L.C. ESGII in een mooie hoepel. Prachtige sport. Even snel een foto gemaakt en weer laten zwemmen. Hierna geen actie meer op deze stek en besloten we om even een pauze te nemen en ergens wat eten te halen. Om dan in het begin van de avond nog een paar uurtjes te vissen.

Na de nodige broodjes shoarma waren we weer klaar om hopelijk nog een paar baarzen te vangen. We gingen nu op een stek kijken waar we niet direct in de wind stonden, want dat waren we wel een beetje zat geworden. We hebben op deze stek nog 2 uur gevist en ik was de enige die een aanbeet kreeg en kon verzilveren. Gelijk al bij de aanslag werden er de nodige meters lijn genomen en Roland zei al die naast me stond dat dit ook weleens een beste kon zijn. Na een paar minuten knokken konden we hem naar de kant krijgen en heeft Roland hem geland.Mooie donkergekleurde zeebaars...

Een prachtige bijna zwarte baars die ook nog eens behoorlijk hoog gebouwd was. Wat een plaatje om te zien! Vanzelfsprekend werd ook deze vis na het meten weer teruggezet. Hij was net wat kleiner als die van Roland, maar met 65 cm als nog een hele mooie vis. Na deze vis nog wat doorgevist maar er zat helaas niets meer in voor ons drieen. Na een lange dag vissen "slechts" vier zeebaarzen gevangen, maar daar zaten dan wel twee geweldig mooie vissen tussen. Daar hebben we graag een hele dag vissen voor over!