donderdag 26 augustus 2010

Afgelopen dinsdag samen met Harold weer gaan zeebaarzen. Voor Roland is de vakantie helaas voorbij, zelf heb ik nog 1 weekje en ook Harold heeft nog vakantie. In de ochtend afgesproken om zo een aantal verschillende stekken aan te doen. Het weer was behoorlijk onstuimig met een harde windkracht 6 en met vlagen soms nog wel een stuk harder. Het zou geen makkelijke dag worden, maar we hoopte dat door het ruige weer de baars wel actief zou zijn. Dit bleek helaas niet het geval te zijn. Stek na stek werd afgevist maar nergens een teken van leven. Harold wist 1 zeebaars te vangen rond de 40 cm in ruim 6 uur vissen… We begonnen ons al af te vragen of het nog wel goed zou komen vandaag. We besloten weer te verkassen naar een stek waar in theorie meestal wel een vis boven komt. Maar ook hier werd ons geduld weer op de proef gesteld. Het lag ook gedeeltelijk aan het getij, dat was nog niet goed voor deze stek. We zaten hier redelijk beschut en besloten gewoon de tijd uit te zitten op een steen en wachten op wat er komen zou gaan. Na alweer een goed uur verder begon zich af te vragen of zijn dobber wel in orde was, hij was bang dat deze kapot was omdat hij niet onderging… Helaas had ik het zelfde probleem.

Maar goed, besloten een stukje op te schuiven en het hier nog een uurtje te proberen. En als dat ook niets opleverde was het tijd om naar huis te gaan. Ondertussen was het tij langzaam aan goed en we kregen een klein beetje hoop op misschien toch nog een vis. En zowaar kwam deze ook, ik zat een beetje dromerig voor me uit te staren toen ik ineens mijn dobbertje kwijt was. Als check hield ik me hengel omhoog en zag de lijn weglopen, snel strak draaien en aanslaan. Het was geen joekel maar wel een mooie vis waar we allebei heel erg blij mee waren, zeker na bijna 7 uur vissen…Eindelijk een vis!

Na een klein kwartiertje vissen hoorde ik Harold naast me roepen dat hij beet had en kon mooi zien hoe hij raak wist te slaan. Het was gelijk ook een mooie vis aan de hengel te zien die als een hoepel stond. Even later werd deze vis geland en kon Harold op de foto. De worp hierna leverde voor mij nog een mooie zeebaars op en zo stonden we ineens op 4 vissen. Vreemd genoeg kregen we hierna geen aanbeten meer.Harold met een mooie dikke zeebaars

Harold vond het mooi geweest en wilde naar huis gaan. Zelf wilde ik het nog op 1 stekje proberen waar vaak nog wel enkele mooie vissen te vangen zijn. Uiteindelijk lukte het me om Harold over te halen en onder het mom van “een half uurtje langer maakt toch niet uit” gingen we richting de stek. Achteraf was Harold erg blij mee te zijn gegaan want al na een minuut of 5 haakte hij een oersterke zeebaars die als een idioot te keer ging. Hij was maar net in het lipje gehaakt en net op het moment dat Harold hem op wilde pakken gaf hij nog 2 klappen en gleed zo weer het water in… het was wel een prachtige bijna vierkante baars van zeker dik 60 cm. Helaas hier geen foto van kunnen maken. Maar goed, de vis zat hier dus en een paar minuten later haakte ik een leuke vis van eind 40 cm. en terwijl ik nog aan het drillen was haakte harold er ook nog 1. Ondertussen zagen we in de verte een stevige bewolking aankomen met al enkele flitsen. Lang konden we niet meer blijven staan, we gooide nog een paar keer in wat mij nog een hele mooie vierkante baars opleverde van over de 50 cm. Hierna zijn we vertrokken omdat al het naderende onheil wel erg dichtbij kwam.Mooie vis als afsluiting

De dag was toch weer gered, en zoals zo vaak tijdens het zeebaarzen, volhouden en zoeken blijkt vaak te lonen en ook nu weer na ruim 6 uur zonder vis, kan je in 1,5 uur er zomaar 8 vangen!

Groeten,

Chris
Zeebaarsshop.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten