dinsdag 17 augustus 2010

Blijven volhouden

Een toepasselijke omschrijving van de laatste keer zeebaarzen gisteren. Het was goed bewolkt en er stond een stevige westenwind. Prima ingrediënten voor een hopelijk succesvolle sessie. We besloten weer met de dobber te gaan vissen. Harold had aangeven er ook wel weer oren naar te hebben en kwam ook "onze" kant op. Met drie man sterk zou het toch moeten lukken enkele leuke zeebaarzen te vangen. Het liep allemaal wat moeilijk. Roland wist zijn eerste vis na een uurtje te vangen. Een hele nette zeebaars van rond de 50 cm.Roland trapte af met deze zeebaars

Kangzaam kwam de hoop weer terug. Maar het bleef te stil op de stek. Na wat verkassen kon Harold vanaf zijn "stoel" zoals hij dat zo mooi omschreef, zijn eerste zeebaars op het droge brengen. Opnieuw weer een hele nette vis met een prachtige donkere kleur.Ook Harold ving de eerste

Ondertussen waren we al ruim 3 uur aan het vissen en dan zijn 2 zeebaarzen toch wel aan de magere kant. We besloten nog een aantal keer te verkassen, een pauze in te lassen en nog maar eens te verkassen maar helaas het mocht niet baten. Zelf was ik er behoorlijk op gebrand om van de 0 af te komen. Maar ja, dan moeten de baarzen wel meewerken. Maar goed, eind van de middag op de zoveelste stek vrij snel een teken van leven. Roland wist al na een aantal minuten op grote afstand zijn tweede baars te vangen. We konden hier namelijk perfect de dobber met stroom mee laten drijven langs de kant tot je hem niet meer kon zien. Zo vis je, zeker met drie man, een gigantisch stuk water af. Waardoor je meer kans hebt op een aanbeet. Dat dit bleek te werken werd duidelijk toen mijn dobbertje op een slordige 40 meter ineens onder schoot. Na de aanslag werd duidelijk dat het geen baars was, en toen hij voor de kant was zagen we dat het om een mooie bijna zwarte bot ging. Een grappige vangst.

Vervolgens wist Roland nog 2 aanbeten te missen op erg grote afstond. Maar de derde wist hij wel te verzilveren zodat hij op 3 stuks kwam. Harold wist ook nog een leuke zeebaars te vangen op ruime afstand. De aanbeet kwam net op het moment dat zijn lijn door de stroming was strakgetrokken doordat hij zijn beugel had gesloten. Naar zijn zeggen net een aanbeet die je ook op de plug krijgt, boem! Hierna viel het wat stil en was het voor Harold tijd om te gaan. Mede doordat ik nog geen enkele baars had gevangen besloten Roland en ik nog een stekje te proberen.

We zijn blij dat we dat gedaan hadden, want hier bleken een paar zeebaarzen te wachten op ons. De eerste inworp leverde voor mij binnen 20 seconden een aanbeet op van een hele mooie zeebaars.Yesss eindelijk!

Ondertussen had Roland terwijl ik aan het drillen was ook snel ingegooid en wist er ook een te vangen. Hij onthaakte snel zijn vis zodat hij enkele foto's kon schieten waarna ook mijn zeebaars weer terug kon. Hierna ving Roland vrij snel nog een leuke zeebaars en wist ik er nog 2 bij te vangen. Allemaal waren ze rond de 45-50 cm, dus duidelijk een klein schooltje wat we hadden aangetroffen. Helaas waren ze vrij snel ook weer verdwenen en besloten we om naar huis te gaan.

Uiteindelijk toch nog een succesvolle dag ondanks de hele trage start. En zoals zo vaak met het vissen op zeebaars het geval is, volhouden wordt vaak beloond. Zo konden we deze dag afsluiten met totaal 10 mooie maatse vissen. Hiervan dus de helft in een klein half uurtje gevangen...